Användaruppgifter - admin

Beroende på vilken behörighet du har så kan du ha möjlighet att ändra andra användares uppgifter. Dina egna uppgifter har du alltid rättighet att ändra

Hitta användaren

Klicka på Användare i den svarta verktygslisten i överkant

Du kommer nu till en lista med alla användare och kan leta upp användaren som ska ändras

Vill du ändra din egen användare? Klicka på ikonen som ser ut som en liten gubbe till höger i den svarta verktygslisten i överkant

Ändra användaruppgifter

Klicka på Ändra användaruppgifter i menyn till vänster

Här fyller du i eller ändrar för och efternamn, användarnamn, lösenord och e-postadress. Du kan även fylla i/ändra adress, personnummer med mera, om du så önskar

Om du är klar kan du spara, annars går du vidare till användargrupper / rättigheter

Användargrupper

Här kan du styra vilken nivå användaren tillhör. Både med publik inloggning och admin inloggning

Användargrupper
I dropplistan väljer du vilken publik användargrupp användaren ska tillhöra. Användaren kan tillhöra flera olika grupper. De blir tilldelade gruppen/gruppernas rättigheter när du loggar in som en publik användare 

Användar/åtkomstnivå
I dropplistan väljer du vilken nivå användaren ska ha på sin admin-användare. Vilka nivåer du ser beror på vilken nivå du själv är tilldelad.  

Göm användare
Kryssa i denna ruta och de med lägre nivåer kommer ej att kunna se användaren i listan över alla användare.

Användargrupper

I dropplistan väljer du vilken publik användargrupp användaren ska tillhöra. Användaren kan tillhöra flera olika grupper. Användaren blir tilldelade gruppens rättigheter när de loggar in som en publik användare

Användar / åtkomstnivå

I dropplistan väljer du vilken nivå användaren ska ha på sin admin användare. Vilken nivåer du ser beror på vilken nivå du själv är tilldelad

Göm användare

Kryssa i denna ruta och de med lägre nivåer än Super-administratör kommer ej att kunna se användaren i listan över alla användare

Ge åtkomst till att se användarnas personliga uppgifter

Endast huvudadministratören till din webbplats har möjlighet att se andras personuppgifter som standard. Om någon annan admin användare behöver tillgång till denna information kryssar du i denna ruta. Vi rekommenderar att ange en kommentar till anledningen till att en admin användare får rättighet att se andras personuppgifter. Detta sparas i en logg och kan användas vid utdrag gällande GDPR. Om admin användaren endast tillfälligt ska ha denna rättighet så kan rutan kryssas ur i efterhand

Glöm ej att spara. Du kan alltid gå tillbaka när som helst och ändra inställningarna.

Olika inställningar för användare

Användaruppgifter

På denna flik syns övergripande uppgifter om användaren

Aktivitet/status

Informationen under denna flik är kopplad till ett CRM. Vill du veta mer? Kontakta oss

Ändra användaruppgifter

Här kan du fylla i/ändra uppgifter för namn, användarnamn, lösenord, e-post, personnummer samt adress och telefonnummer. Finns även möjlighet att aktivera eller avaktivera användare.

Offer/order

Här kan du se alla order som användaren har gjort i din webbshop. Du kan även skapa en ny order eller offert

Ytterligare information

Denna information är inte aktiverad och syns ej någonstans i systemet. Det ger dock en möjlighet att kunna skapa en egen community på hemsidan, t.ex för ett intranät eller liknande. 

Användargrupper/rättigheter

Här bestämmer du vilken användargrupp admin-användaren ska tillhöra samt vilken användar/åtkomstnivå användaren ska ha. Vilka nivåer du ser beror på vilken åtkomstnivå du själv är tilldelad. Om användaren är gömd så kan andra användare med lägre nivå inte se användaren i listan. Här går det även att ge en admin användare rättigheter att se andras användares personliga uppgifter

Inställningar

Här kan man ange standardspråk både för användarens publika inloggning och även för admin. Även vilken valuta användaren ska se priser (om du har e-handel) och använder valuta. Kryssa även i rutan om användaren ska bli registrerad som mottagare för nyhetsbrev. (Gäller endast om du har tillval Nyhetsbrev)

Aktivitetslogg

Här visas de aktiviteter som är kopplade till användaren i publikt läge. T.ex om de kryssat i ruta för att godkänna användarvillkor (vid registrering) och t.ex om de har gjort en publik inloggning på "Mina sidor"

Aktivetslogg (admin)

Denna logg visar vad användaren har pysslat med som inloggad i admin. T.ex vilken annan användare eller order de har kikat på. Denna logg är tillför GDPR ifall någon kund hör av sig och vill veta vem som har kikat på deras uppgifter

SiteSmart "Trygg Drift" är en obligatorisk månadskostnad som säkerställer våra kunders framåtdrift genom support samtidigt som e-handeln och hemsidan framtidssäkras genom löpande uppgradering av systemkod.

Om du inte hittar det du söker på denna supportsida kan du kontakta vår support via telefon eller e-post. För att tillgodose dig den support vi ger och samtidigt  få ut maximalt av ditt publiceringssystem, behöver du ha genomgått en introduktion i SiteSmart CMS och e-handel.  

Vi finns på plats och svarar på dina frågor måndag - fredag mellan kl 09.00 och 16.00.
Vi reserverar oss däremot för begränsningar under semestertider, större helger och klämdagar.

Stängt för lunch 12.00-13.00.

SITEMAP |  SKICKA E-POST |  0141-20 25 40