HEM / E-HANDEL / E-postmallar / E-postmallar för order

E-postmallar för order

Beskrivning av e-postmallar som är kopplade till order, för ex orderbekräftelse. Vad kan du ändra själv?

Avsnittet handlar om hur du gör inställningar för e-post för order och orderbekräftelse. Du kan ändra vem som är avsändare för e-postbekräftelse till kund samt vem som ska vara mottagare av nya order. Du kan även utforma e-postmallen och då är det bra om du är bevandrad i HTML eftersom mallarna är skapade med HTML-kod. 

Administrera e-postmallar

Klicka på "E-handel / PIM" i den svarta verktygslisten i sidhuvudet

Klicka på "Inställningar" i menyn som fälls ut

Klicka på "E-post-mallar" i menyn till vänster

Klicka på "Ny e-post" för att skapa nytt eller på namnet på ett befintligt för att editera.

» Inställningar / uppgifter e-postmallar 

Typ

Det finns flera olika typer av e-postmallar

Order (huvudbutik)
När en kund genomför ett köp i din webbutik skickas en order till ditt företag med information om beställningen. 

Orderbekräftelse (kund)
Detta är den orderbekräftelse som skickas till kunden som genomför ett köp i din webbutik.

Order (leverantör)
Om du har dropp-shipping, dvs en leverantör som ska packa och skicka ordern, så är det denna e-postmall som används. På produktnivå väljer du sedan vilket företag som är leverantör så att rätt order för rätt produkt går till rätt leverantör. (Du måste först skapa leverantörer för dropp-shipping under "Kunder / användare -> Företag" 

Order (butik/lager)
Denna e-postmall är till för om ordern ska skickas till en viss butik eller ett visst lager. På produktnivå väljer du sedan vilken butik/lager som ska vara mottagare av ordern så att rätt order för rätt produkt går till rätt butik. (Du måste först skapa butik/lager under "Kunder / användare -> Företag".

Produkter redo att hämtas
När produkter som ska hämtas upp i butik är redo för upphämtning så triggas denna e-postmall och skickas till kund när status på order sätts till: "Klar att hämtas"

Produkter har skickats
Denna e-postmall används för att skicka ett mejl till kunden när orderstatus sätts till "Skickad". Vid koppling till extern fraktleverantör går det att ordna så att spårningskod skickas med i detta mejl. 

Oder kund-feedback
Skicka ett e-postmeddelande med feedback till de kunder som lagt en order i din webbutik. T.ex kan den användas för att uppmana kunderna att recensera produkterna de köpt eller helt enkelt tacka för att de handlat hos dig. Det går att ange inställningar för hur många dagar efter mottagen order eller order får status "Skickad" som meddelandet ska skickas. Notera att det krävs inställningar, ex Cron-skript och koppling till Mailgun, för att detta ska fungera. 

Plocklista
Skriv ut plocklistan via inställningar på ordern för att få med art.nr, antal och lagerplats. Det behövs inga inställningar för avsändare och mottagare för denna e-postmall.

Följesedel
Följesedeln går att skriva ut på ordern. Kan användas för att skicka med i paketet till. Det behövs inga inställningar för avsändare och mottagare för denna e-postmall.

Namn

Namnet för e-postmallen, endast internt namn.

Avsändare e-post

Den e-post som är avsändare av e-postmeddelandet. T.ex order@dindomän.se.

Svara-till e-post

Om du vill att mottagarna av e-posten ska svara till en annan e-postadress än den som är avsändare så kan den anges här.

Mottagare e-post

Du anger endast en e-postadress om det är enbart 1 mottagare av ordern, dvs om du valt typ "Order" (huvudbutik)" Vill du att ordern ska skickas till flera mottagare? Fyll du i e-postadresser med ett kommatecken som separerare. Ex: order@dindomän.se, info@dindomän.se osv.

Om det är en orderbekräftelse som ska gå till kund så behöver du inte fylla i något. Bekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angav vid köp. 

Du behöver inte heller ange något om det ska gå till en butik/lager eller leverantör eftersom du på produkten anger vem som är leverantör eller butik och ordern skickas till den e-postadress som du angett för leverantören/butiken när du skapade dessa under "Företag"

Ämne

Det du skriver här kommer att stå på ämnesraden för e-posten som går till mottagaren för e-posten.

Innehåll

Här skriver du in den text/information som ska utforma e-posten. Texten ska skrivas som HTML och vissa viktiga taggar måste finns med för att den ska skickas med rätt information gällande köpet.

Standard e-post för denna typ

Om detta ska vara standard-e-post för denna typ av e-postmallar så kryssar du i rutan. Då behöver du inte tänka på att manuellt skicka ordern/orderbekräftelsen utan det sker med automatik

Aktiv

Kryssa i rutan för att aktivera e-postmallen så att den går att använda

Översättningar

Om du använder Internationalisering/språk så kan du översätta denna e-postmall.  Klicka på "Översättningar" i menyn till vänster. De språk som är aktiverade blir då tillgängliga för översättning.

Spara

Det finns en standard text för order till huvudbutik samt orderbekräftelse till kund som redan är skapad. Denna kan du ändra. Du bör dock ha lite kunskaper i HTML kod.

Order till huvudbutik
E-postmallen till huvudbutik skickas till dig när en order läggs i din webbutik. Det går att skicka den till flera olika e-postadresser. Har du tappat bort den? Du kan skriva ut en ny om du går in på ordern och klickar på "Skriv ut order / plocklista / följesedel"

Orderbekräftelse till kund
Orderbekräftelsen skickas till din kunds angivna e-postadress vid beställning. Det går att skicka orderbekräftelsen på nytt om det behövs. Det gör du på den specifika ordern. Gå in på den specifika ordern, klicka på "Maila orderbekräftelse/status till kund" och skicka sedan ordermejlet på nytt.

Order till leverantör | butik/lager
Om du har drop-shipping eller vill skicka ordern till en viss butik eller ett lager så anger du rätt typ för detta när du skapar e-postmallen.

Därefter skapar du leverantören under "Företag". Du hittar dit genom att föra muspekaren över "Kunder / användare" i den svarta verktygslisten i sidhuvudet.

Nästa steg är att leta upp produkten, som ska packas och skickas av en leverantör eller en viss butik, under fliken "E-handel / PIM. När du befinner dig i produktadministrationen så klickar du på "Övrigt" i menyn till vänster. Där kan du välja rätt leverantör / butik.

Produkter redo att hämtas
Om du har alternativet "Hämta i butik" så är det ju en fördel om kunden som beställt varorna får ett meddelande när produkterna är redo att hämtas. När du på den specifika ordern sätter orderstatus: "Klar att hämtas" skickas detta e-postmeddelande till kunden.

Produkter har skickats
När orderstatus sätts till "Skickad" så kan det gå ut ett mejl till den som lagt beställningen att deras köp är på väg. Det går t.ex. att få med spårningskod men krävs lite inställningar och även koppling till extern fraktleverantör. 

Order kund-feedback
För att använda denna e-postmall krävs ett aktivt cron-skript samt en koppling till Mailgun (mejlserver). Innehållet kan vara en uppmaning om att få en recension, med länk till t.ex Trustpilot och skickas efter gjorda inställningar.

Plocklista och följesedel
Dessa mallar skickas aldrig någonstans utan skrivs ut direkt från ordern. Gå till ordern och klicka på "Skriv ut order / plocklista / följesedel"

Förhandsvisning
För att se hur e-postmallen ser ut så klickar du på "Förhandsvisning".

Relaterade hjälpavsnitt

Meddelandemall order

Skapa en mall för meddelande att skicka direkt från ordern med information om beställning

Vill du skicka ett e-postmeddelande till en viss kund som rör en beställning? Du kan göra det när

Hittar du inte det du söker?

Då kan du kontakta oss direkt på supporten. Vi är glada att hjälpa till och se till att ditt arbete med plattformen går enkelt. 

Telefon: 0141-20 25 40 eller e-post: support@sitesmart.se

Välkommen att kontakta oss!

Tack för att du använder SiteSmart!

Trygg Drift avtal

Supporttjänsten omfattar e-brev och telefon gällande handhavande och administration av SiteSmart webbtjänst. Support gäller under avtalets giltighetstid för de personer hos Kontohavaren som genomgått introduktion i SiteSmart webbtjänst och innehar administrativa rättigheter till densamma.

HITTA TILL OSS

Östra Hamngatan 3
591 37 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post: support@sitesmart.se

Följ oss på sociala media

SiteSmart – a part of VIEW Group  

Copyright ©  SiteSmart  |  Sitemap |  Villkor & Policys  |  Cookies

Vi lever som vi lär. Supportsidan är byggd på och drivs med e-handelsplattformen Sitesmart