HEM / BLOGG & EVENT / Event / Mappar för event

Mappar för event

Använd dig av mappar för att enkelt hålla ordning på de anmälda till olika event

Innan du skapar ett event rekommenderar vi att först skapa en mapp för olika event. När du skapar ett event så väljer du in rätt mapp och då kommer de som anmäler sig att placeras i mappen som användare. Överskådligt för dig och enkelt ifall du vill skicka ut ett nyhetsbrev till de som ska delta i ett visst event. 

Börja här

Klicka på "Användare"

Du kommer nu till översiktssidan med alla användare och mappar för användare

Klicka på "Ny mapp"

» Mappuppgifter

Mappnamn

Döp mappen - förslagsvis till samma namn som eventet mappen ska kopplas till. T.ex om eventet handlar om e-handelsdagar så kan namnet på mappen vara "E-handelsdagar"

Beskrivning

Lämna tomt om ingen beskrivning krävs. Beskrivningen kommer att visas till höger om mappens namn i listan med övriga mappar som du ser när du sparar mappen

Huvudmapp

Du kan placera mappen i en struktur. Antingen som en huvudmapp eller som en undermapp

Övriga kryssrutor

Om du vill skicka ut nyhetsbrev med information om eventet till de som har anmält sig så kan du markera att det ska vara en "Mapp för nyhetsbrev". Övriga kryssrutor lämnar du tomma

Spara när du är klar

» Välj in mapp till ett event

För muspekaren över "Användare"

Klicka på "Event"

Du kommer nu till översiktssidan med alla event

Om du vill välja in en mapp till ett befintligt event så klickar du på namnet på eventet och i droppen där det står "Användarmapp" väljer du in rätt mapp och sen sparar du

Om det är ett nytt event så klickar du på "Nytt event" och fyller i uppgifterna. Innan du sparar så väljer du in rätt mapp

Det går utmärkt att använda samma mapp till flera olika event

Det är inget måste att skapa mappar för event. Det går alldeles utmärkt att ta emot anmälningar till kommande event utan mappar. En fördel är dock att de som har anmält sig till ett visst event alla hamnar i samma mapp istället för osorterade.

En annan fördel är att du kan markera mappen som en mapp för nyhetsbrev. Vilket innebär att du kan skicka ut nyhetsbrev med specifik information till deltagarna på ett smidigt sätt direkt från din webbplats.

Om inga mappar finns - hur går det då att se vem som anmält sig till de olika eventen?
För muspekaren över "Användare" och sedan på "Event" för att komma till sidan med alla event. I den högra kolumnen där det står "ANMÄLDA" syns det hur många som har anmält sig till respektive event. Klicka på siffran för antal deltagare för att komma till en översikt över de personer som anmält sig.

Det är inget måste att skapa mappar för event. Det går alldeles utmärkt att ta emot anmälningar till kommande event utan mappar. En fördel är dock att de som har anmält sig till ett visst event alla hamnar i samma mapp istället för osorterade.

En annan fördel är att du kan markera mappen som en mapp för nyhetsbrev. Vilket innebär att du kan skicka ut nyhetsbrev med specifik information till deltagarna på ett smidigt sätt direkt från din webbplats.

Om inga mappar finns - hur går det då att se vem som anmält sig till de olika eventen?
För muspekaren över "Användare" och sedan på "Event" för att komma till sidan med alla event. I den högra kolumnen där det står "ANMÄLDA" syns det hur många som har anmält sig till respektive event. Klicka på siffran för antal deltagare för att komma till en översikt över de personer som anmält sig.

Vad är Event
Event är en funktion för att låta besökare på sidan anmäla sig till en händelse på ditt företag. Det kan t.ex. vara en informationsträff, en föreläsning eller någon annan händelse.

Hur presenteras kommande event?
Du kan skapa så många event du vill. Varje event får sin egen knapp för anmälan och du kan lägga in anmälan till eventen på vilken sida som helst. Det är då "Panel Event-anmälan" som används. Du kan också skapa en nyhet (blogginlägg) och koppla inlägget till ett visst event för att låta de som läser inlägget anmäla sig.

Hur får jag veta att någon anmält sig?
Du får ett meddelande på e-post med information om vilket event, namn, telefon.nr, e-postadress och eventuellt meddelande om allergier eller annat för den som anmält sig. Den som anmäler sig får också ett e-postmeddelande med en bekräftelse. I det e-postmeddelandet finns en länk för att avboka sig från eventet.

Hur går det till med avbokning?
Den som anmält sig kan i bokningsbekräftelsen, som kommer via e-post, klicka på en länk för att göra en avbokning. Om någon gör en avbokning så får du ett e-postmeddelandet med information om vem som bokat av sig och vilket event det gäller. Även den som gör avbokningen får ett bekräftelse mail.

Går det bara att anmäla 1 person i taget?
Den som anmäler sig till ett event kan även anmäla en släkting, vän, kollega eller annan person, genom att fylla i uppgifter om en "gäst". I det e-postmeddelande som skickas ut till dig när någon anmäler sig kommer även information om gästen att finnas med. Även gästen får ett bekräftelse mail.

Paneler för event

Det finns ett par paneler för event som du kan använda för event. Dels för att visa upp kommande event, dels för att visa enskilt event med anmälningsknapp och sen även en panel för avbokning.

Panel Event-anmälan
Denna panel kan läggas in på valfri sida för att visa upp ett enskilt event. I panelen väljer du vilket event som ska visas och även vilken sida den som anmäler sig ska landa på efter de har fyllt i anmälan. Panelen kan läggas in på flera olika sidor och visa upp samma event eller olika event per sida.

Panel Event-avanmälan
Denna panel ska ligga på 1 sida. När någon gör en avbokning genom att klicka på länken i event-bekräftelsen så landar de på denna sida. När du lägger in panelen så väljer du vilken sida den som gör en avbokning ska landa på efter de har avbokat. Du väljer också vad det ska stå på knappen för avbokning.

Panel Eventlista
Denna panel visar upp alla kommande event. Du väljer om du ska visa namn på eventen, datum, tid, adress, ort och antal platser, eller endast namn på eventen, datum, ort, tid och antal platser. Du väljer också hur många event som ska visas och även om det ska vara paginering. Denna panel är endast en listvisning och kan läggas in på valfria sidor.

Relaterade hjälpavsnitt

E-postmeddelande anmälningar

Vi visar var du hittar bekräftelsemail som skickas när någon anmäler sig till ett kommande event

Vid en anmälan till ett event via ett formulär så kan det kännas rätt osäkert, om man inte f

Skapa event

Ska ditt företag bjuda in till ett event av något slag? Låt dem anmäla sig via din webbplats

Avsnittet handlar om hur du skapar ett event där du anger antal deltagare, plats, kontaktupp

Visa event i blogginlägg

Anmälan till ett kommande event kan infogas i ett blogginlägg

Här visar vi hur du på ett enkelt sätt marknadsför specifika event med ett blogginlägg. Skapa för

Se anmälningar till event

Det här avsnittet visar hur du ser antalet anmälningar till ett event och vem som anmält sig

När du tar steget och skapar ett event för dina besökare och kunder att delta vid så är det

Hittar du inte det du söker?

Du är alltid välkommen att kontakta oss.
Telefon: 0141-20 25 40 eller e-post: support@sitesmart.se
Information om uppdateringar

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få information om uppdateringar och andra nyttiga tips inom e-handel.

Tack för att du använder SiteSmartQ!

Trygg Drift avtal

Supporttjänsten omfattar e-brev och telefon gällande handhavande och administration av SiteSmart webbtjänst. Support gäller under avtalets giltighetstid för de personer hos Kontohavaren som genomgått introduktion i SiteSmart webbtjänst och innehar administrativa rättigheter till densamma.

HITTA TILL OSS

Östra Hamngatan 3
591 37 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post: support@sitesmart.se

Följ oss på sociala media

Copyright © 2022 PrimeQ SiteSmart AB  |  Sitemap |  Villkor & Policys  |  Cookies

Vi lever som vi lär. Supportsidan är byggd på och drivs med e-handelsplattformen SitesmartQ