HEM / BLOGG & EVENT / Event / Skapa event

Skapa event

Ska ditt företag bjuda in till ett event av något slag? Låt dem anmäla sig via din webbplats

Avsnittet handlar om hur du skapar ett event där du anger antal deltagare, plats, kontaktuppgifter och datum. Dina besökare kan då anmäla sig till kommande event. När alla platser är fyllda går det ej längre att anmäla sig. 

Börja här för att skapa ett event

För muspekaren över "Användare"

Klicka på "Event" i menyn som fälls ut

Klicka på "Nytt event"

» Information om ett event

Fyll i uppgifter om eventet

Namn

Det namn du ger eventet kommer att bli eventets rubruk

Plats

Lämna tomt om ingen specifik plats behöver anges

Adress

Lämna tom om ingen adress behöver anges

Ort

Lämna tomt om ingen ort behöver anges

Platser

Ange ett antal för deltagare på eventet. Om det finns plats för 20 st så skriver du 20. Antal platser kommer visas i listan för event. När någon anmäler sig kommer antal platser med automatik att minska. När antal platser är slut så kommer det ej längre att vara möjligt att anmäla sig

Kontakt namn

Om det finns någon kontaktperson för eventet så anger du namnet på denna rad. Lämna tomt om ingen kontaktperson ska anges

Kontakt e-post

Om det finns en e-postadress för kontakt/frågor för eventet så skriver du den e-posten här. Lämna tomt om ingen e-postadress ska anges

Kontakt telefon

Oom det finns ett telefonummer för kontakt/frågor för eventet så skriver du det numret här. Lämna tomt om inget telefonnummer ska synas

Eventdatum (start-/slutdatum och start-/sluttid)

Välj in datum och klockslag för start och slut

Anmälningsdatum

Här väljer du från vilket datum det ska vara möjligt att anmäla sig och även ett datum för när det ej längre är möjligt att anmäla sig. Välj även klockslag om det behövs

Aktiv

Kryssa i rutan för att eventet ska bli aktivt det datum som du angett 

Eventsida

Här behöver du ej göra något val. Om du skapar ett blogginlägg och kopplar inlägget till ett event så kommer själva blogginläggssidan att kopplas till eventet och sidan för inlägget kommer visas i denna dropp

Användarmapp

I denna dropp väljer du eventuellt en mapp (som skapas under "Användare") alla som anmäler sig eventet kommer att hamna som en användare i mappen som väljs här

E-postmall

Här väljer du den e-postmall som ska skickas som en bekräftelse via e-post till den som anmäler sig

Spara

Vad är Event
Event är en funktion för att låta besökare på sidan anmäla sig till en händelse på ditt företag. Det kan t.ex. vara en informationsträff, en föreläsning eller någon annan händelse.

Hur presenteras kommande event?
Du kan skapa så många event du vill. Varje event får sin egen knapp för anmälan och du kan lägga in anmälan till eventen på vilken sida som helst. Det är då "Panel Event-anmälan" som används. Du kan också skapa en nyhet (blogginlägg) och koppla inlägget till ett visst event för att låta de som läser inlägget anmäla sig.

Hur får jag veta att någon anmält sig?
Du får ett meddelande på e-post med information om vilket event, namn, telefon.nr, e-postadress och eventuellt meddelande om allergier eller annat för den som anmält sig. Den som anmäler sig får också ett e-postmeddelande med en bekräftelse. I det e-postmeddelandet finns en länk för att avboka sig från eventet.

Hur går det till med avbokning?
Den som anmält sig kan i bokningsbekräftelsen, som kommer via e-post, klicka på en länk för att göra en avbokning. Om någon gör en avbokning så får du ett e-postmeddelandet med information om vem som bokat av sig och vilket event det gäller. Även den som gör avbokningen får ett bekräftelse mail.

Går det bara att anmäla 1 person i taget?
Den som anmäler sig till ett event kan även anmäla en släkting, vän, kollega eller annan person, genom att fylla i uppgifter om en "gäst". I det e-postmeddelande som skickas ut till dig när någon anmäler sig kommer även information om gästen att finnas med. Även gästen får ett bekräftelse mail.

Skapa blogginlägg med anmälan till event
Vill du beskriva lite mer om eventet? Skapa då ett blogginlägg med information om ett specifikt event. Koppla själva blogginlägget till eventet och dina besökare kan anmäla sig om de vill.
Visa event och anmälan i ett blogginlägg

Paneler för event

Det finns ett par paneler för event som du kan använda för event. Dels för att visa upp kommande event, dels för att visa enskilt event med anmälningsknapp och sen även en panel för avbokning.

Panel Event-anmälan
Denna panel kan läggas in på valfri sida för att visa upp ett enskilt event. I panelen väljer du vilket event som ska visas och även vilken sida den som anmäler sig ska landa på efter de har fyllt i anmälan. Panelen kan läggas in på flera olika sidor och visa upp samma event eller olika event per sida.

Panel Event-avanmälan
Denna panel ska ligga på 1 sida. När någon gör en avbokning genom att klicka på länken i event-bekräftelsen så landar de på denna sida. När du lägger in panelen så väljer du vilken sida den som gör en avbokning ska landa på efter de har avbokat. Du väljer också vad det ska stå på knappen för avbokning.

Panel Eventlista
Denna panel visar upp alla kommande event. Du väljer om du ska visa namn på eventen, datum, tid, adress, ort och antal platser, eller endast namn på eventen, datum, ort, tid och antal platser. Du väljer också hur många event som ska visas och även om det ska vara paginering. Denna panel är endast en listvisning och kan läggas in på valfria sidor.

Hur ser det ut på sidan?

Event anmälan

Bild: Ett event som sträcker sig över 2 dagar

Relaterade hjälpavsnitt

Skapa Inlägg

I detta avsnitt visar vi hur du skapar allt från enkla notiser till artiklar och nyhetsbrev.

Vi visar de steg som behövs för att du ska kunna skapa innehåll till blogg/nyhetssidan i din e-ha

Presentera inlägg på sida

Vi visar hur du kan strukturera och kategorisera upp de nyheter och artiklar som visas för besökarna på din e-handel.

Genom att kategorisera upp innehåll under olika kategorier blir det enklare för dina besökare att

Mappar för event

Använd dig av mappar för att enkelt hålla ordning på de anmälda till olika event

Innan du skapar ett event rekommenderar vi att först skapa en mapp för olika event. När du skapar

E-postmeddelande anmälningar

Vi visar var du hittar bekräftelsemail som skickas när någon anmäler sig till ett kommande event

Vid en anmälan till ett event via ett formulär så kan det kännas rätt osäkert, om man inte f

Visa event i blogginlägg

Anmälan till ett kommande event kan infogas i ett blogginlägg

Här visar vi hur du på ett enkelt sätt marknadsför specifika event med ett blogginlägg. Skapa för

Se anmälningar till event

Det här avsnittet visar hur du ser antalet anmälningar till ett event och vem som anmält sig

När du tar steget och skapar ett event för dina besökare och kunder att delta vid så är det

Hittar du inte det du söker?

Du är alltid välkommen att kontakta oss.
Telefon: 0141-20 25 40 eller e-post: support@sitesmart.se
Information om uppdateringar

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få information om uppdateringar och andra nyttiga tips inom e-handel.

Tack för att du använder SiteSmartQ!

Trygg Drift avtal

Supporttjänsten omfattar e-brev och telefon gällande handhavande och administration av SiteSmart webbtjänst. Support gäller under avtalets giltighetstid för de personer hos Kontohavaren som genomgått introduktion i SiteSmart webbtjänst och innehar administrativa rättigheter till densamma.

HITTA TILL OSS

Östra Hamngatan 3
591 37 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post: support@sitesmart.se

Följ oss på sociala media

Copyright © 2022 PrimeQ SiteSmart AB  |  Sitemap |  Villkor & Policys  |  Cookies

Vi lever som vi lär. Supportsidan är byggd på och drivs med e-handelsplattformen SitesmartQ