HEM / BLOGG & EVENT / Event / E-postmeddelande anmälningar

E-postmeddelande anmälningar

Vi visar var du hittar bekräftelsemail som skickas när någon anmäler sig till ett kommande event

Vid en anmälan till ett event via ett formulär så kan det kännas rätt osäkert, om man inte får någon form av bekräftelse. Här ser du hur du automatiserar ett bekräftelsemail till den e-post som besökaren anmält sig med. Du hittar även övriga e-postmeddelande. T.ex. meddelande som skickas till dig med information om att någon anmält sig och även e-postmeddelande för när någon avbokar sig från ett event. 

Hitta till e-postmeddelande för event

Klicka på "Kugghjulet" i den svarta verktygslisten i sidhuvudet

Klicka på "E-postmallar" i menyn som fälls ut

Du kommer nu till en översiktssida över e-postmallar som används för event. Du kan editera innehållet och även mottagare av e-postmeddelande. 
(OBS! E-postmallarna är skrivna med HTML kod så du bör ha lite kunskap inom detta område)

Här beskriver vi vad det är för e-postmallar och vem de skickas till

» Event bekräftelse (admin)

När någon anmäler sig till ett event så skickas denna e-postmall till den e-postadress som är angiven som mottagare med information om vem som har anmält sig och till vilket event. Det kan alltså vara en e-post till den som håller i anmälningar för eventet. 

Du kan ändra avsändare och mottagare av e-postmeddelandet och även ämne
(rör dock ej det som står inom taggarna) 

Du kan korrigera innehållet om du har kunskap i HTML

» Event bekräftelse

Den som anmäler sig till ett event får en e-postbekräftelse med information om vilket event de har anmält sig till och även tid, plats och annan information som är ifylld för eventet. I e-postmeddelandet finns även en länk för att avboka deltagandet. När de klickar på den länken kommer de till en sida där de kan göra sin avbokning. Det är denna e-postmall som skickas ut. 

Du kan ändra avsändare av e-postmeddelandet  och ämne
(rör dock ej det som står inom taggarna)

Raden för mottagare e-post ska lämnas tom
(det skickas till e-posten för den som anmäler sig) 

Du kan korrigera innehållet om du har kunskap i HTML

» Event avbokning (admin)

Om någon avbokar sig från ett event de tidigare anmält sig till så kommer denna e-post att skickas till den adress som är angiven som mottagare med information om vem som har gjort en avbokning och vilket event det gäller. Det kan alltså vara en e-post till den som håller i anmälningar för eventet.

Du kan ändra avsändare och mottagare av e-postmeddelandet och även ämne
(rör dock ej det som står inom taggarna) 

Du kan korrigera innehållet om du har kunskap i HTML

» Event avbokning

De som gör en avbokning får en e-postbekräftelse att de är avbokade. Då är det denna e-postmall som skickas ut. 

Du kan ändra avsändare av e-postmeddelandet  och ämne
(rör dock ej det som står inom taggarna)

Raden för mottagare e-post ska lämnas tom
(det skickas till e-posten för den som avbokar sig) 

Du kan korrigera innehållet om du har kunskap i HTML

Vad är Event
Event är en funktion för att låta besökare på sidan anmäla sig till en händelse på ditt företag. Det kan t.ex. vara en informationsträff, en föreläsning eller någon annan händelse.

Hur presenteras kommande event?
Du kan skapa så många event du vill. Varje event får sin egen knapp för anmälan och du kan lägga in anmälan till eventen på vilken sida som helst. Det är då "Panel Event-anmälan" som används. Du kan också skapa en nyhet (blogginlägg) och koppla inlägget till ett visst event för att låta de som läser inlägget anmäla sig.

Hur får jag veta att någon anmält sig?
Du får ett meddelande på e-post med information om vilket event, namn, telefon.nr, e-postadress och eventuellt meddelande om allergier eller annat för den som anmält sig. Den som anmäler sig får också ett e-postmeddelande med en bekräftelse. I det e-postmeddelandet finns en länk för att avboka sig från eventet.

Hur går det till med avbokning?
Den som anmält sig kan i bokningsbekräftelsen, som kommer via e-post, klicka på en länk för att göra en avbokning. Om någon gör en avbokning så får du ett e-postmeddelandet med information om vem som bokat av sig och vilket event det gäller. Även den som gör avbokningen får ett bekräftelse mail.

Går det bara att anmäla 1 person i taget?
Den som anmäler sig till ett event kan även anmäla en släkting, vän, kollega eller annan person, genom att fylla i uppgifter om en "gäst". I det e-postmeddelande som skickas ut till dig när någon anmäler sig kommer även information om gästen att finnas med. Även gästen får ett bekräftelse mail.

Paneler för event

Det finns ett par paneler för event som du kan använda för event. Dels för att visa upp kommande event, dels för att visa enskilt event med anmälningsknapp och sen även en panel för avbokning.

Panel Event-anmälan
Denna panel kan läggas in på valfri sida för att visa upp ett enskilt event. I panelen väljer du vilket event som ska visas och även vilken sida den som anmäler sig ska landa på efter de har fyllt i anmälan. Panelen kan läggas in på flera olika sidor och visa upp samma event eller olika event per sida.

Panel Event-avanmälan
Denna panel ska ligga på 1 sida. När någon gör en avbokning genom att klicka på länken i event-bekräftelsen så landar de på denna sida. När du lägger in panelen så väljer du vilken sida den som gör en avbokning ska landa på efter de har avbokat. Du väljer också vad det ska stå på knappen för avbokning.

Panel Eventlista
Denna panel visar upp alla kommande event. Du väljer om du ska visa namn på eventen, datum, tid, adress, ort och antal platser, eller endast namn på eventen, datum, ort, tid och antal platser. Du väljer också hur många event som ska visas och även om det ska vara paginering. Denna panel är endast en listvisning och kan läggas in på valfria sidor.

Relaterade hjälpavsnitt

Mappar för event

Använd dig av mappar för att enkelt hålla ordning på de anmälda till olika event

Innan du skapar ett event rekommenderar vi att först skapa en mapp för olika event. När du skapar

Se anmälningar till event

Det här avsnittet visar hur du ser antalet anmälningar till ett event och vem som anmält sig

När du tar steget och skapar ett event för dina besökare och kunder att delta vid så är det

Skapa event

Ska ditt företag bjuda in till ett event av något slag? Låt dem anmäla sig via din webbplats

Avsnittet handlar om hur du skapar ett event där du anger antal deltagare, plats, kontaktupp

Visa event i blogginlägg

Anmälan till ett kommande event kan infogas i ett blogginlägg

Här visar vi hur du på ett enkelt sätt marknadsför specifika event med ett blogginlägg. Skapa för

Hittar du inte det du söker?

Då kan du kontakta oss direkt på supporten. Vi är glada att hjälpa till och se till att ditt arbete med plattformen går enkelt. 

Telefon: 0141-20 25 40 eller e-post: support@sitesmart.se

Välkommen att kontakta oss!

Tack för att du använder SiteSmart!

Trygg Drift avtal

Supporttjänsten omfattar e-brev och telefon gällande handhavande och administration av SiteSmart webbtjänst. Support gäller under avtalets giltighetstid för de personer hos Kontohavaren som genomgått introduktion i SiteSmart webbtjänst och innehar administrativa rättigheter till densamma.

HITTA TILL OSS

Östra Hamngatan 3
591 37 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post: support@sitesmart.se

Följ oss på sociala media

SiteSmart – a part of VIEW Group  

Copyright ©  SiteSmart  |  Sitemap |  Villkor & Policys  |  Cookies

Vi lever som vi lär. Supportsidan är byggd på och drivs med e-handelsplattformen Sitesmart