Publik användare

Skapa publik användare / ändra inställningar för publika användare

Avsnittet handlar om hur du skapar och/eller administrerar publika användare. Du kan skapa nya användare, ändra befintligt lösenord eller leveransadress och tilldela användarna olika användargrupper. 

Skapa en ny användare manuellt

Klicka på "Kunder / användare" i den svarta verktygslisten i sidhuvudet

Klicka på "Ny användare".

Du kommer nu till ett formulär där du ska fylla i uppgifter för användaren.

» Användaruppgifter 

I detta formulär fyller du i grunduppgifter för användaren som t.ex. namn, lösenord, adress, alternativ leveransadress, eventuellt leveransland med. Nedan förtydligar vi några av de uppgifter du ska ange.

Förnamn

På denna rad ska användarens förnamn skrivas. Detta är obligatoriskt att fylla i.

Efternamn 

På denna rad ska användarens efternamn fyllas i.

Användarnamn

Användarnamn behövs för att kunna logga in. Om användaren ska använda sin e-postadress som användarnamn behöver du fylla i e-postadressen på denna rad.

Lösenord

Om en kund/användare kontaktar dig för att de har tappat bort sin lösenord så kan du tilldela dem ett nytt. Du kan inte se det lösenord de har då det är krypterat.

E-post

E-posten är viktig för att kunna skicka inloggningsuppgifter till kunden/användaren.

Använd e-post som användarnamn

Kryssa i rutan om e-postadressen även ska vara användarnamnet.

Aktiv

Om denna användare ska bli aktiv direkt så ser du till att rutan är i kryssad. Du kan när som helst aktivera/inaktivera en användare.

Skicka välkomst-e-post vid aktivering

Om du skapar en ny användare så kan du välja att skicka ett välkomst-e-postmeddelande till dem. De kommer då att erhålla en e-post med sitt användarnamn och lösenord. Inställningar för e-posten som skickas ut som välkomstmail kan du editera själv. Detta gör du genom att föra muspekaren över “Användare” i den svarta verktygslisten och därefter klicka på “Inställningar”. Klicka sedan på “Meddelande / e-post” i menyn till vänster.

Spara

Om du är klar kan du spara, annars kan du klicka dig vidare i menyn till vänster.

» Offert / Order 

Här kan du direkt skapa en order eller offert för kundens räkning. OBS! Kräver att du har funktionen "Offert"
 Alla order som kunden gör kommer att visas här i en orderlogg.

» Användargrupper / rättigheter 

Här väljer du vilken användargrupp som denna användare ska tillhöra. Du kan välja att användaren ska tillhöra flera olika grupper men detta bör undvikas för grupper där du angett unika priser för dessa olika användargrupper. Anledningen till detta är att det kan stöka till det om en användare tillhör flera olika grupper med olika rabatter.

» Inställningar

Här kan du ange unika inställningar per användare. De inställningar som gäller administration behöver endast göras för användare som ska arbeta i administrationen.

Startsida efter inloggning (publikt)

Användare som tillhör en grupp kan, om så är inställt, ha en inställning att alla som är med i gruppen ska landa på en speciell startsida efter inloggning. Om du vill att användaren istället ska ha sin egna unika startsida så väljer du den sidan i droplistan “Startsida efter inloggning (publikt)”. Detta kommer skriva över den inställning som är gjort på gruppen för denna användaren.

Standardspråk

Om du har tillvalet "Internationalisering" så kan du i denna dropplist välja vilket språk sidan ska visas på efter användaren har loggat in (publik inloggning).

Standardvaluta

Välj här vilken valuta som användaren ska kunna se priserna i efter de loggat in (publik inloggning).

Visa priser med moms

Visa priser med moms är inställd som default. Om du vill ändra detta så att användaren ser priser utan moms när de loggar in så kryssar du ur rutan.

Skicka nyhetsbrev / skicka inga nyhetsbrev

Har du tillvalet “Nyhetsbrev” kan du kryssa i rutan så hamnar användaren i den e-postgrupp för nyhetsbrev som är markerad som “Frivillig användarregistrering”.  Om du vet att användaren inte vill motta några nyhetsbrev så markerar du rutan “Skicka inga nyhetsbrev”.

Avregistrera nyhetsbrev

Här kan du markera vilka olika e-postgrupper som användaren ska avregistreras från. Det går även att ta bort en avregistrering, alltså att tillåta utskick från denna grupp igen.

Glöm ej att spara!

Har du frågor om övriga inställningar för publik användare? Kontakta oss, vi hjälper dig.

Det finns två sätt att skapa användare till din webbplats. Du kan som administratör manuellt skapa användare samt låta dina besökare registrera sig själva. Dessa går bra att kombinera med varandra.

Om du har e-handel och en kund genomför ett köp på sidan så blir den kunden automatiskt en användare.

Du kan ange om du vill att användare som registrerar sig själva ska bli aktiverade direkt eller inte. För att ändra inställningen för du muspekaren över "Användare" i den svarta verktygslisten i överkant. Därefter klickar du på “Inställningar”. Om du kryssar i rutan”Aktivera nya användare direkt” kommer alla nya användare som registrerar sig själva ska bli aktiverade direkt. Om inte, så får du själv manuellt aktivera dem.

Om du vill att dina användare så få ett välkomstmeddelande när de registrerar så gör du detta genom att föra muspekaren över “Användare” i den svarta verktygslisten och därefter klicka på “Inställningar”. Klicka sedan på “Meddelande / e-post” i menyn till vänster.

Här finns inställningar för hur du vill utforma meddelandet och du kan även själv få ett meddelande när en ny användare har registrerat sig. Om en användare är inloggad på “Mina sidor” och ändrar sina uppgifter så kan du även välja att få ett meddelande om detta.

Ser du inga användare alls?
Då har du förmodligen inte rättighet till detta. Du bör kontakta huvudadministratören för webbplatsen du administrerar så att de kan ge dig rättigheter till detta.

Olika inställningar för användare

Användaruppgifter
På denna flik syns övergripande uppgifter om användaren.

Aktivitet/status
Informationen under denna flik är kopplad till ett CRM. Vill du veta mer? Kontakta oss.

Ändra användaruppgifter
Här kan du fylla i/ändra uppgifter för namn, användarnamn, lösenord, e-post, personnummer samt adress och telefonnummer. Finns även möjlighet att aktivera eller inaktivera användare.

Offer/order
Här kan du se alla order som användaren har gjort i din webbshop. Du kan även skapa en ny order eller offert.

Ytterligare information
Denna information är inte aktiverad och syns ej någonstans i systemet. Det ger dock en möjlighet att kunna skapa en egen community på hemsidan, t.ex för ett intranät eller liknande.

Användargrupper/rättigheter
Här kan du tilldela användaren olika rättigheter genom att placera användaren i en grupp.

Inställningar
Här kan man ange standardspråk både för användarens publika inloggning och även för admin. Du kan också bestämma vilken valuta användaren ska se priser i (om du har e-handel och använder valuta). Under inställningar kan du även ändra om användaren ska bli registrerad som mottagare för nyhetsbrev eller inte. (Gäller endast om du har tillval “Nyhetsbrev”)

Aktivitetslogg
Här visas de aktiviteter som är kopplade till användaren i publikt läge. T.ex om de kryssat i ruta för att godkänna användarvillkor (vid registrering) och t.ex om de har gjort en publik inloggning på "Mina sidor".

Relaterade hjälpavsnitt

Aktivitetslogg

Logg av användarnas aktiviteter, både publika och adminstratörer

I aktivitetsloggen visas de aktiviteter som är kopplade till en användare. För en publi

Användarexport

Instruktioner kommer inom kort...

Låt användaren logga in

Instruktioner kommer inom kort...

Administratör

Skapa administratör med inlogg till admin

Avsnittet handlar om hur du skapar administratörer. Som administratör kan du, beroende på vilken

Ändra lösenord och/eller användarnamn

Redigera en användares inloggningsuppgifter

Hittar du inte det du söker?

Då kan du kontakta oss direkt på supporten. Vi är glada att hjälpa till och se till att ditt arbete med plattformen går enkelt. 

Telefon: 0141-20 25 40 eller e-post: support@sitesmart.se

Välkommen att kontakta oss!

Tack för att du använder SiteSmart!

Trygg Drift avtal

Supporttjänsten omfattar e-brev och telefon gällande handhavande och administration av SiteSmart webbtjänst. Support gäller under avtalets giltighetstid för de personer hos Kontohavaren som genomgått introduktion i SiteSmart webbtjänst och innehar administrativa rättigheter till densamma.

HITTA TILL OSS

Östra Hamngatan 3
591 37 Motala

Telefon: 0141-20 25 40
E-post: support@sitesmart.se

Följ oss på sociala media

SiteSmart – a part of VIEW Group  

Copyright ©  SiteSmart  |  Sitemap |  Villkor & Policys  |  Cookies

Vi lever som vi lär. Supportsidan är byggd på och drivs med e-handelsplattformen Sitesmart