LEVERANTÖRER / BUTIKER

Avsnittet handlar om hur du administrerar leverantörer och butiker.

Om du har flera olika leverantörer och vill visa upp deras logotype på produktsidan för det företagets produkter så skapar du en leverantör och laddar upp dess logotype och väljer sedan in det företaget på produkten. 

Det går även att göra ett företag till produktägare. Det innebär att en användare loggar in i admin och det företag som de är kopplade till avgör vilken/vilka produkter de kan administrera. De kommer ej att kunna administrera någon annan produkt.

SKAPA LEVERANTÖR / BUTIK

För muspekaren över Inställningar i den svarta verktygslisten

Klicka på Företag (under Användare)

Du kommer nu till översiktssidan för leverantörer och butiker

Ange företagsuppgifter

Klicka på Nytt företag

Alla uppgifter behöver du inte fylla i då denna funktion även är ihopkopplad med möjlighet att skapa företag och filialer för att visa i publikt läge som ett register

Företagstyp
Det finns 4 olika företagstyper:

Normal
Om du gör inställningar för ett företag som varken är leverantör, tillverkare, butik, lager eller ska användas som drop-shipping så väljer du detta. Du kan välja detta om du har en användare som ska ha rättighet att administrera en viss eller vissa produkter. Du måste sedan ange att detta företag är produktägare på själva produkten i produktadmin

Leverantör / tillverkare
Om du t.ex vill visa en leverantör logo för produkter så kan du fylla i valfri information om företaget. Viktigt att tänka på är dock att ladda upp en logotype. Denna logotype kommer sedan att visas på produktsidan när du har valt in företaget på en viss produkt i produktadmin

Leverantör (drop-shipping)
Om du inte har eget lager för vissa eller alla produkter du säljer utan det är en extern leverantör som packar och skickar till dina kunder så skapar du en leverantör (drop-shipping). Fyll i de uppgifter som behövs. I produktadmin väljer du in rätt leverantör på rätt produkt

Butik / lager
Detta val har inte direkt någon funktion förutom att du på produkten kan skriva in saldo för butiken. Gå till Produkter under E-handel och leta upp produkten. Klicka på Inställningar / uppgifter så du kommer till produktadministrationen. I menyn till vänster klickar du på Butikslager och där kan du ange hur många produkter som finns i lager hos butiken för just denna produkt

Aktiv
Glöm ej att kryssa i rutan för Aktiv 

Välj fil
Välj en fil från filarkivet eller ladda upp en ny. Det kan t.ex vara en logotype för företaget som du skapat. Om det är en leverantör / tillverkare så kommer logotypen visas på produktsidan för de produkter som du väljer in denna tillverkare på i produktadmin

Du behöver inte välja Kategori eller fylla i Ytterligare information. Däremot om du vill skapa en produktägare (normal företagstyp) så klickar du på Rättigheter

Rättigheter

Klicka på Rättigheter i menyn till vänster. Välj den behörighetsgrupp som produktägaren ska vara kopplad till. Tänk dock på att du också måste ha skapat en grupp och även en admin-användare som är kopplad till gruppen

Glöm ej att spara!

Välj in leverantör på produkt

För att koppla ihop en leverantör med en produkt går du till Produkter under E-handel. Leta upp din produkt och klicka på Inställningar/uppgifter. Klicka därefter på Övrigt i menyn till vänster och där finns det en dropplist där du kan välja Leverantör för drop-shipping samt även om du vill visa leverantörens logotype så väljer du rätt företag i droppslitan för Leverantör / tillverkare

Om det är en produktägare så väljer du rätt företag i den dropplistan. Om övriga inställningar är rätt för företaget så kommer den som loggar in i admin med dessa rättigheter att kunna administrera den produkt de är ägare till. 

MER OM DET HÄR MED FÖRETAG

Det finns olika sätt att använda denna funktion. Dels kan du skapa en leverantör för drop-shipping. Om du har flera olika leverantörer och vill visa upp deras logotype på produktsidan så kan du även göra detta. Det går även att göra ett företag till produktägare. Det innebär att en användare loggar in i admin och det företag som de är kopplade till avgör vilken/vilka produkter de kan administrera. De kommer ej att kunna administrera någon annan produkt. Du måste dock göra rätt inställningar för detta

Normal företagstyp

Om du vill skapa en produktägare så väljer du denna företagstyp. Tänk på att du först måste skapa en grupp. Därefter skapar du en adminanvändare, det ska vara en användare som har nivå Admin-användare och denna användare ska placeras i en grupp. Därefter kan du skapa företaget och koppla detta företag till en viss grupp. När detta är gjort så går du till Produkter under E-handel och letar upp produkten. Klicka på Inställningar / uppgifter så du kommer till produktadministrationen. I menyn till vänster klickar du på Övrigt och i dropplistan för Produktägare väljer du rätt företag. Glöm ej bort att ge inloggningsuppgifter till produktägaren som därefter kan administrera sin egen produkt. Ett företag kan vara produktägare till flera olika produkter

Leverantör / tillverkare

Om du vill visa en logotype för tillverkaren av produkter så skapar du detta företag och laddar upp en logotype. Gå sedan till Produkter under E-handel och letar upp produkten. Klicka på Inställningar / uppgifter så du kommer till produktadministrationen. I menyn till vänster klickar du på Övrigt och i dropplistan för Leverantör / tillverkare väljer du rätt företag. Logotypen kommer därmed att visas på produktsidan

Leverantör (drop-shipping)

Om du har produkter som du inte själv packar och skickar till kund utan istället en annan leverantör så använder du dig av drop-shipping. Skapa först företaget. Gå sedan till Produkter under E-handel och leta upp produkten. Klicka på Inställningar / uppgifter så du kommer till produktadministrationen. I menyn till vänster klickar du på Övrigt och i dropplistan för Leverantör (drop-shipping) väljer du rätt företag. När en kund beställer denna produkt kommer en orderbekräftelse att skickas till leverantören som då kan packa och skicka ordern

SiteSmart "Trygg Drift" är en obligatorisk månadskostnad som säkerställer våra kunders framåtdrift genom support samtidigt som e-handeln och hemsidan framtidssäkras genom löpande uppgradering av systemkod.

Om du inte hittar det du söker på denna supportsida kan du kontakta vår support via telefon eller e-post. För att tillgodose dig den support vi ger och samtidigt  få ut maximalt av ditt publiceringssystem, behöver du ha genomgått en introduktion i SiteSmart CMS och e-handel.  

Vi finns på plats och svarar på dina frågor måndag - fredag mellan kl 09.00 och 16.00.
Vi reserverar oss däremot för begränsningar under semestertider, större helger och klämdagar.

Stängt för lunch 12.00-13.00.

SITEMAP |  SKICKA E-POST |  0141-20 25 40