Publik användare

Avsnittet handlar om hur du skapar och/eller administrerar publika användare. Du kan skapa nya användare, ändra befintligt lösenord eller leveransadress och tilldela användarna olika användargrupper

Skapa en ny användare manuellt

Klicka på Användare i den svarta verktygslisten i överkant

Klicka på Ny användare

Du kommer nu till ett formulär där du ska fylla i uppgifter för användaren

Användaruppgifter

Här fyller du i uppgifter för adress, alternativ leveransadress och ev väljer leveransland. Här nedan förtydligar vi några av de uppgifter du ska ange

Användarnamn

Användarnamn behövs för att kunna logga in. Om användaren ska använda sin e-postadress som användarnamn behöver du fylla i e-postadressen på denna rad

Lösenord

Om en kund/användare kontaktar dig för att de har tappat bort sin lösenord så kan du tilldela dem ett nytt. Du kan inte se det lösenord de har då det är krypterat

E-post

E-posten är viktig för att kunna skicka inloggningsuppgifter till kunden/användaren

Använd e-post som användarnamn

Kryssa i rutan om e-postadressen även ska vara användarnamnet

Aktiv

Om denna användare ska bli aktiv direkt så ser du till att rutan är i kryssad. Du kan när som helst aktivera/inaktivera en användare

Skicka välkomst-e-post vid aktivering

Om du skapar en ny användare så kan du välja att skicka ett välkomst-e-post meddelande till dem. De kommer då att erhålla en e-post med sitt användarnamn och lösenord. Inställningar för e-posten som skickas ut som välkomstmail kan du editera själv. Detta gör du genom att föra muspekaren över Användare i den svarta verktygslisten och därefter klicka på Inställningar. Klicka sedan på Meddelande / e-post i menyn till vänster

Om du är klar kan du spara, annars kan du klicka dig vidare i menyn till vänster

Offert / Order

Här kan du direkt skapa en order eller offert för kundens räkning. Alla order som kunden gör kommer att visas här i en orderlogg

Användargrupper / rättigheter

Här väljer du vilken användargrupp som denna användare ska tillhöra. Du kan välja flera st men om du t.ex har angett unika priser per användargrupp så kan det stöka till det lite om en användare tillhör flera olika grupper med olika rabatter

Inställningar

Här kan du ange lite unika inställningar per användare. De som gäller för adminanvändare behöver du inte göra inställningar för. De gäller endast om det är en användare som ska arbeta i administrationen som du skapar

Startsida efter inloggning (publikt)

Om användaren ska tillhöra en grupp så har du valt startsida att landa på efter inloggning för gruppen. Om du vill att denna användare ska ha sin egna unika sida att komma till så väljer du den sidan i denna dropplist. Det skriver alltså över den inställning du gjort på gruppen

Standardspråk

Om du har tillvalet Internationalisering så kan du i denna dropplist välja på vilket språk sidan ska visas efter användaren har loggat in (publik inloggning)

Standardvaluta

Välj här vilken valuta som användaren ska kunna se priserna med efter de loggat in (publik inloggning)

Visa priser med moms

Visa priser med moms är inställd som default. Om du vill ändra detta så att användaren ser priser utan moms när de loggar in så kryssar du ur rutan

Skicka nyhetsbrev / skicka inga nyhetsbrev

Har du tillvalet Nyhetsbrev kan du kryssa i rutan så hamnar användaren i den e-postgrupp för nyhetsbrev som är markerad som Frivillig användarregistrering.  Om du vet att användaren inte vill motta några nyhetsbrev så markerar du rutan Skicka inga nyhetsbrev

Avregistrerade nyhetsbrev

Här kan du ta markera olika e-postgrupper för utskick som användaren ska avregistreras från. Det går även att ta bort en avregistrering

Glöm ej att spara!

Har du frågor om övriga inställningar för publik användare? Kontakta oss, vi hjälper dig

SMARTA TIPS

Du kan manuellt skapa användare men även i kombination med detta låta dina besökare registrera sig själva. 

Om du har e-handel och en kund genomför ett köp så blir den kunden med automatik en användare.

Du kan ange under Inställningar ifall nya användare som registrerar sig själva ska bli aktiverade direkt. Om inte, så får du själv manuellt aktivera dem. 

Om du vill att dina användare så få ett välkomstmeddelande när de registrerar sig så finns det inställningar även för detta. Gå till Inställningar och klicka på Meddelande / e-post.

Här finns inställningar för att utforma meddelandet och du kan även själv få ett meddelande när någon ny användare har registrerat sig. Om en användare är inloggad på sina sidor och ändrar sina uppgifter så kan du även välja att få ett meddelande om detta

Ser du inga användare alls?

Då har du förmodligen inte rättighet till detta. Du bör kontakta huvudadministratören för webbplatsen du administrerar så att de kan ge dig rättigheter till detta

Olika inställningar för användare

Användaruppgifter

På denna flik syns övergripande uppgifter om användaren

Aktivitet/status

Informationen under denna flik är kopplad till ett CRM. Vill du veta mer? Kontakta oss

Ändra användaruppgifter

Här kan du fylla i/ändra uppgifter för namn, användarnamn, lösenord, e-post, personnummer samt adress och telefonnummer. Finns även möjlighet att aktivera eller avaktivera användare.

Offer/order

Här kan du se alla order som användaren har gjort i din webbshop. Du kan även skapa en ny order eller offert

Ytterligare information

Denna information är inte aktiverad och syns ej någonstans i systemet. Det ger dock en möjlighet att kunna skapa en egen community på hemsidan, t.ex för ett intranät eller liknande. 

Användargrupper/rättigheter

Här kan du tilldela användaren olika rättigheter genom att placera användaren i en grupp

Inställningar

Här kan man ange standardspråk både för användarens publika inloggning och även för admin. Även vilken valuta användaren ska se priser (om du har e-handel) och använder valuta. Kryssa även i rutan om användaren ska bli registrerad som mottagare för nyhetsbrev. (Gäller endast om du har tillval Nyhetsbrev)

Aktivitetslogg

Här visas de aktiviteter som är kopplade till användaren i publikt läge. T.ex om de kryssat i ruta för att godkänna användarvillkor (vid registrering) och t.ex om de har gjort en publik inloggning på "Mina sidor"

SiteSmart "Trygg Drift" är en obligatorisk månadskostnad som säkerställer våra kunders framåtdrift genom support samtidigt som e-handeln och hemsidan framtidssäkras genom löpande uppgradering av systemkod.

Om du inte hittar det du söker på denna supportsida kan du kontakta vår support via telefon eller e-post. För att tillgodose dig den support vi ger och samtidigt  få ut maximalt av ditt publiceringssystem, behöver du ha genomgått en introduktion i SiteSmart CMS och e-handel.  

Vi finns på plats och svarar på dina frågor måndag - fredag mellan kl 09.00 och 16.00.
Vi reserverar oss däremot för begränsningar under semestertider, större helger och klämdagar.

Stängt för lunch 12.00-13.00.

SITEMAP |  SKICKA E-POST |  0141-20 25 40