Information om kunderna

Här beskriver vi var du hittar dina kunders information och hur du kan uppdatera kundernas uppgifter samt även skapa nya kunder manuellt. Det går även att exportera kundernas information till en CSV fil

Hitta till kundernas uppgifter

För muspekaren över E-handel i den svarta verktygslisten i överkant

Klicka på Kunder  i menyn som fälls ut

Se kundens uppgifter

Leta upp kunden och klicka därefter på ikonen Inställningar / uppgifter allra längst ut till höger eller på kundens namn

Här kan du se och uppdatera kundens användaruppgifter så som lösenord och användarnamn. Du kan även ändra kundens adress och under fliken Offert/order kan du få en överblick över kundens beställningar

Skapa ny kund manuellt

För muspekaren över E-handel i den svarta verktygslisten i överkant

Klicka på Kunder i menyn som fälls ut

Klicka på Ny användare

Skapa ny kund manuellt - användaruppgifter

Fyll i kundens namn, telefonnummer, adress, alternativ leveransadress och ev leveransland om du säljer till flera olika länder. Här nedan förtydligar vi vissa uppgifter

Mappar

Om du har olika mappar så kan du välja en eller flera mappar som kunden ska tillhöra. En mapp används t.ex för att skicka nyhetsbrev

Användarnamn

Användarnamn behövs för att kunden ska kunna logga in på Mina sidor. Om användaren ska använda sin e-postadress som användarnamn behöver du fylla i e-postadressen på denna rad

Lösenord

Efter du har fyllt i ett lösenord och sparat kunden så kommer du ej att kunna gå tillbaka till kundens uppgifter och se lösenordet då det är krypterat

E-post

E-post är viktig för att kunna skicka inloggningsuppgifter till kunden genom att kryssa i en checkbox för detta lite längre ned i formuläret. E-posten används även för att skicka offert/order till kunden

Använd e-post som användarnamn

Kryssa i rutan om e-postadressen ska vara användarnamnet

Skicka välkomst-e-post vid aktivering

När du skapar en ny kund så kan du välja att skicka ett välkomst-e-post meddelande till dem. De kommer då att erhålla en e-post med sitt användarnamn och lösenord. Inställningar för e-posten som skickas ut som välkomstmail kan du editera själv. Detta gör du genom att föra muspekaren över Användare i den svarta verktygslisten och därefter klicka på Inställningar. Klicka sedan på Meddelande / e-post i menyn till vänster

Användargrupper / rättigheter

Här väljer du vilken användargrupp som denna användare ska tillhöra. Du kan välja flera st men om du t.ex har angett unika priser per användargrupp så kan det stöka till det lite om en användare tillhör flera olika grupper med olika rabatter

Användar/åtkomstnivå ska alltid vara Publik användare/ingen för dina kunder då de ej ska kunna logga in i admindelen

Inställningar

Vi beskriver här de inställningar du kan göra per kund.  De inställningar som gäller för adminanvändare behöver du inte ta notis om. De gäller endast för användare som ska arbeta i administrationen

Startsida efter inloggning (publikt)

Om kunden tillhör en grupp så har du förmodligen valt startsida att landa på efter inloggning för gruppen. Om du vill att denna kund ska ha sin egna unika sida att komma till så väljer du den sidan i denna dropplist. Det skriver alltså över den inställning du gjort på gruppen

Standardspråk

Om du säljer till flera olika länder så kan du i denna dropplist välja på vilket språk sidan ska visas efter användaren har loggat in på Mina sidor

Standardvaluta

Välj här vilken valuta som kunden ska kunna se priserna med efter de loggat in på Mina sidor

Visa priser med moms

Oavsett vilken övergripande inställningar du har för moms kan du här styra hur kunden ser priser efter de har loggat in på Mina sidor

Skicka nyhetsbrev

Har du möjlighet att skicka Nyhetsbrev kan du kryssa i denna ruta så hamnar kunden i den e-postgrupp för nyhetsbrev som är markerad som Frivillig användarregistrering. Du kan även själv välja en mapp för nyhetsbrev under fliken Användaruppgifter

Skicka inga nyhetsbrev

Kryssa i denna ruta om du vet att kunden ej vill motta några nyhetsbrev. Denna ruta blir även markerad ifall kunden själv i ett senare skede valt att avregistrera sig för alla kommande nyhetsbrev

Glöm ej att spara när du är klar

SMARTA TIPS

Alla som genomför ett köp, registrerar sig via ett formulär eller anmäler sig till nyhetsbrev hamnar under samma flik - Användare. De kan sorteras i olika mappar / grupper och du når dem antingen genom att klicka på Användare i den svarta verktyglisten i överkant eller om du för muspekaren över E-handel och därefter klickar på Kunder

Ser du inga användare/kunder?

Då har du förmodligen inte rättighet till detta. Du bör kontakta huvudadministratören för webbplatsen du administrerar så att de kan ge dig rättigheter till detta

Offert / order

Här kan du se alla order som kunden lagt i din webshop. Du kan även se kundens offerter och du kan skapa ny offert eller ny order (om du har offertfunktionen)

Avregistrerade nyhetsbrev

Om du skickat nyhetsbrev till kunden och de har valt att avregistrera sig så kan du i denna dropplist se från vilka grupper kunden valt att avregistrera sig från

Aktivitetslogg
Här visas de aktiviteter som är kopplade till användaren i publikt läge. T.ex om de kryssat i ruta för att godkänna användarvillkor (vid registrering) och t.ex om de har gjort en publik inloggning på Mina sidor

SiteSmart "Trygg Drift" är en obligatorisk månadskostnad som säkerställer våra kunders framåtdrift genom support samtidigt som e-handeln och hemsidan framtidssäkras genom löpande uppgradering av systemkod.

Om du inte hittar det du söker på denna supportsida kan du kontakta vår support via telefon eller e-post. För att tillgodose dig den support vi ger och samtidigt  få ut maximalt av ditt publiceringssystem, behöver du ha genomgått en introduktion i SiteSmart CMS och e-handel.  

Vi finns på plats och svarar på dina frågor måndag - fredag mellan kl 09.00 och 16.00.
Vi reserverar oss däremot för begränsningar under semestertider, större helger och klämdagar.

Stängt för lunch 12.00-13.00.

SITEMAP |  SKICKA E-POST |  0141-20 25 40