INSTÄLLNINGAR E-POSTKLIENT

Avsnittet handlar om inställningar i e-postklient när du har din e-post hos oss (serverhall hos GleSYS) 

Här hittar uppgifter för inkommande och utgående serveradress (smtp). Du får även veta skillnaden mellan POP3 och IMAP och dess inställningar.

INKOMMANDE SERVERADRESS (SMTP)

mail.domän.xx
Byt ut domän mot din hemsidas domännamn och xx mot .se .com .nu eller annat beroende på ditt domännamn.
T:ex för www.sitesmart.se blir inkommande smtp: mail.sitesmart.se

Inkommande server (POP3)

Utan SSL: port 110
Med SSL: 995

Inkommande port för IMAP

Utan SSL: 143
Med SSL: 993

UTGÅENDE SERVERADRESS (SMTP)

mail.domän.xx
Byt ut domän mot din hemsidas domännamn och xx mot .se .com .nu eller annat beroende på ditt domännamn.T:ex för www.sitesmart.se blir inkommande smtp: mail.sitesmart.se

Utgående server (smtp)

Utan SSL: 25
Med SSL: 465 eller 25

Du kan istället ange din internetsoperatörs uppgifter för smtp.
Kontakta din internetoperatör för att ta reda på vilken port du ska använda

VET DU OM...

Att skicka och ta emot e-post fungerar först när sidan är ompekad och DNS är uppsatt hos oss. 

Den tjänst som vi tillhandahåller är webmailen. Support och inställningar i e-postklient tar vi ej ansvar för utan där får du söka hjälp via leverantör / utvecklare av e-postklienten.

E-post i admindelen

Innan du gör inställningar i e-postklienten behöver du sätta upp e-postkontot i admindelen på din hemsida / e-handel. Tänk också på att e-postadress och lösenord i e-postklienten ska stämma överens med de uppgifter du anger i admindelen 

IMAP

IMAP står för Internet Message Access Protocol

När du läser e-post med IMAP sparas e-postmeddelandet ner i din e-postklient men det lämnas en kopia kvar på mailservern (webmailen). E-postmeddelandet ligger kvar tills du själv raderar det. 

IMAP är bra att använda när ni är flera stycken som ska hämta e-post till era klienter från samma e-postadress

POP3

POP3 står för Post Office Protocol.

Om du väljer att använda POP för att ta emot e-post så raderas meddelande i webmailen när du laddar ner dem till din e-postklient. De kan dock ligga kvar några dagar beroende på dina inställningar.

SiteSmart "Trygg Drift" är en obligatorisk månadskostnad som säkerställer våra kunders framåtdrift genom support samtidigt som e-handeln och hemsidan framtidssäkras genom löpande uppgradering av systemkod.

Om du inte hittar det du söker på denna supportsida kan du kontakta vår support via telefon eller e-post. För att tillgodose dig den support vi ger och samtidigt  få ut maximalt av ditt publiceringssystem, behöver du ha genomgått en introduktion i SiteSmart CMS och e-handel.  

Vi finns på plats och svarar på dina frågor måndag - fredag mellan kl 09.00 och 16.00.
Vi reserverar oss däremot för begränsningar under semestertider, större helger och klämdagar.

Stängt för lunch 12.00-13.00.

SITEMAP |  SKICKA E-POST |  0141-20 25 40