E-postmall för orderstatus

När du ändrar status på en order till att produkter har skickats eller att produkter finns att hämta (i butik) så kan du även skicka ut ett e-postmeddelande till kunden. Skapa en e-postmall med rätt taggar som skickas till kunden

Skapa / administrera e-postmall

För muspekaren över E-handel i den svarta verktygslisten i överkant

Klicka på E-post-mallar i menyn som fälls ut

Du kommer nu till översiktssidan för e-postmallar. Här kan du administrera befintliga eller skapa nya

Inställningar / uppgifter e-postmallar

Klicka på Ny e-post för att skapa ny eller namnet på en befintlig för att administrera

Typ

Välj vilken typ av e-postmall du vill skapa:

Produkter redo att hämtas

När du sätter orderstatus Redo för hämtning så går det iväg ett e-postmeddelande till kund med den information som du anger för denna e-postmall. Gäller för de produkter som har fraktsätt Hämta i butik

Produkter har skickats

När du sätter orderstatus Order skickat så går det iväg ett e-postmeddelande till kund med den information som du anger för denna e-postmall

Namn

Namnge e-postmallen. Namnet är internt

Avsändare e-post

Fyll i den e-postadress som ska vara avsändare av e-postmallen. T.ex order@dindomän.se

Svara-till e-post

Om du vill att mottagarna av e-posten ska svara till en annan e-postadress än den som är avsändare så fyller du i den adressen här

Mottagare e-post

Här behöver du inte fylla i något eftersom det kommer vara olika mottagare. Mottagare blir alltså den e-postadress som kunden anger när de genomför ett köp

Ämne

Det du skriver här kommer att stå på ämnesraden för e-posten som går till mottagaren för e-posten

Innehåll

Här skriver du in den text/information som ska utforma e-posten. Texten ska skrivas som HTML och vissa viktiga taggar måste finns med för att den ska skickas med rätt information

Standard e-post för denna typ

Om detta ska vara standard-e-post för denna typ av e-postmallar så kryssar du i rutan

Aktiv

Kryssa i rutan för att aktivera e-postmallen så att den går att använda

Översättningar

Om du använder Internationalisering/språk så kan du översätta denna e-postmall.  Klicka på Översättningar i menyn till vänster. De språk som är aktiverade blir då tillgängliga för översättning

Spara

KAN DU HTML?

E-postmallarna ska skrivas med HTML för att få med rätt information när de skickas till kund. Samma HTML kod som finns för e-postmall orderbekräftelse (kund) kan användas för e-postmallarna för Produkter redo att hämtas och Produkter har skickats. Vissa ord kan behövas bytas ut. Svårt? Kontakta oss, vi har koll :)

Ändra orderstatus

Detta gör du på den specifika ordern. För muspekaren över E-handel och klicka på Order. Leta upp den order som du ska ändra status för och klicka på ordernumret. Klicka därefter på Orderstatus och du får upp ett fönster med de olika statusar som finns tillgängliga. Klicka därefter på den orderstatus som gäller för ordern. Det går även att ange orderstatus per produkt ifall ordern innehåller flera olika produkter

Förhandsvisning

För att se hur e-postmallen ser ut så klickar du på Förhandsvisning

SiteSmart "Trygg Drift" är en obligatorisk månadskostnad som säkerställer våra kunders framåtdrift genom support samtidigt som e-handeln och hemsidan framtidssäkras genom löpande uppgradering av systemkod.

Om du inte hittar det du söker på denna supportsida kan du kontakta vår support via telefon eller e-post. För att tillgodose dig den support vi ger och samtidigt  få ut maximalt av ditt publiceringssystem, behöver du ha genomgått en introduktion i SiteSmart CMS och e-handel.  

Vi finns på plats och svarar på dina frågor måndag - fredag mellan kl 09.00 och 16.00.
Vi reserverar oss däremot för begränsningar under semestertider, större helger och klämdagar.

Stängt för lunch 12.00-13.00.

SITEMAP |  SKICKA E-POST |  0141-20 25 40