E-postmall order / orderbekräftelse

Avsnittet handlar om hur du gör inställningar för e-post för order och orderbekräftelse. Du kan ändra vem som är avsändare för e-postbekräftelse till kund samt vem som ska vara mottagare av nya order. Du kan även utforma e-postmallen och då är det bra om du är bevandrad i HTML eftersom mallarna är skapade med HTML-kod

Skapa / administrera e-postmallar

För muspekaren över E-handel i den svarta verktygslisten i överkant

Klicka på E-post-mallar i menyn som fälls ut

Du kommer nu till översiktssidan för e-postmallar. Här kan du administrera befintliga eller skapa nya

Inställningar / uppgifter e-postmallar

Klicka på Ny e-post för att skapa ny eller namnet på en befintlig för att administrera

Typ

Välj vilken typ av e-postmall du vill skapa:

Order (huvudbutik)

När en kund genomför ett köp i din webbutik skickas en order till ditt företag. Det är denna du skapar om du väljer denna typ

Orderbekräftelse (kund)

Detta är den orderbekräftelse som skickas till kunden som genomför ett köp i din webbutik

Order (leverantör)

Om du har drop-shipping, dvs en leverantör ska packa och skicka ordern, så väljer du denna typ. På produktnivå väljer du sedan vilket företag som är leverantör så att rätt order för rätt produkt går till rätt leverantör. (Du måste också skapa leverantörer under Användare -> Företag)

Order (butik/lager)

Om ordern ska skickas till en viss butik eller ett visst lager så väljer du denna typ. På produktnivå väljer sedan vilken butik/lager som ska vara mottagare av ordern så att rätt order för rätt produkt går till rätt butik. (Du måste också skapa butik/lager under Användare -> Företag)

Namn

Namnge e-postmallen. Namnet är internt

Avsändare e-post

Fyll i den e-postadress som ska vara avsändare av ordern/orderbekräftelsen. T.ex order@dindomän.se

Svara-till e-post

Om du vill att mottagarna av e-posten ska svara till en annan e-postadress än den som är avsändare så fyller du i den adressen här

Mottagare e-post

Du anger endast en e-postadress om det är enbart 1 mottagare av ordern, dvs om du valt typ Order (huvudbutik)
Vill du att ordern ska skickas till flera mottagare? Fyll du i e-postadresser med ett kommatecken som separerare. Ex: order@dindomän.se, info@dindomän.se osv.

Om det är en orderbekräftelse som ska gå till kund så behöver du inte fylla i något. Bekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angav vid köp. 

Du behöver inte heller ange något om det ska gå till en butik/lager eller leverantör eftersom du på produkten anger vem som är leverantör eller butik och ordern skickas till den e-postadress som du angett för leverantören/butiken när du skapade dessa under Företag

Ämne

Det du skriver här kommer att stå på ämnesraden för e-posten som går till mottagaren för ordern/orderbekräftelsen

Innehåll

Här skriver du in den text/information som ska utforma ordern/orderbekräftelsen. Texten ska skrivas som HTML och vissa viktiga taggar måste finns med för att den ska skickas med rätt information gällande köpet

Standard e-post för denna typ

Om detta ska vara standard-e-post för denna typ av e-postmallar så kryssar du i rutan. Då behöver du inte tänka på att manuellt skicka ordern/orderbekräftelsen utan det sker med automatik

Aktiv

Kryssa i rutan för att aktivera e-postmallen så att den går att använda

Översättningar

Om du använder Internationalisering/språk så kan du översätta denna e-postmall.  Klicka på Översättningar i menyn till vänster. De språk som är aktiverade blir då tillgängliga för översättning

Spara

KAN DU HTML?

Det finns en standard text för order till huvudbutik samt orderbekräftelse till kund som redan är skapad. Denna kan du ändra. Du bör dock ha lite kunskaper i HTML kod

Order till leverantör | butik/lager

Om du har drop-shipping eller vill skicka ordern till en viss butik eller ett lager så anger du rätt typ för detta när du skapar e-postmallen. 

Därefter skapar du leverantören under Företag. Du hittar dit genom att föra muspekaren över Användare i den svarta verktygsmenyn

Därefter letar du upp produkten, under fliken E-handel,  som ska packas och skickas av en leverantör eller en viss butik. När du befinner dig i produktadministrationen så klickar du på Övrigt i menyn till vänster. Där kan du välja rätt leverantör

Skicka orderbekräftelse på nytt till kund

Detta gör du på den specifika ordern. För muspekaren över E-handel och klicka på Order. Leta upp den order som ska skickas igen och klicka på den. Där hittar du en knapp där du kan skicka orderbekräftelsen på nytt till kunden

Förhandsvisning

För att se hur orderbekräftelsen ser ut så klickar du på Förhandsvisning

SiteSmart "Trygg Drift" är en obligatorisk månadskostnad som säkerställer våra kunders framåtdrift genom support samtidigt som e-handeln och hemsidan framtidssäkras genom löpande uppgradering av systemkod.

Om du inte hittar det du söker på denna supportsida kan du kontakta vår support via telefon eller e-post. För att tillgodose dig den support vi ger och samtidigt  få ut maximalt av ditt publiceringssystem, behöver du ha genomgått en introduktion i SiteSmart CMS och e-handel.  

Vi finns på plats och svarar på dina frågor måndag - fredag mellan kl 09.00 och 16.00.
Vi reserverar oss däremot för begränsningar under semestertider, större helger och klämdagar.

Stängt för lunch 12.00-13.00.

SITEMAP |  SKICKA E-POST |  0141-20 25 40