CMS
CMS
E-HANDEL
E-HANDEL
FILER
ANVÄNDARE & RÄTTIGHETER
ANVÄNDARE & RÄTTIGHETER
NYHETSBREV
NYHETSBREV
SPRÅK
BLOGG & EVENT
INSTÄLLNINGAR
INSTÄLLNINGAR
HEM / E-HANDEL / E-postmallar / E-postmall order (huvudbutik)
Avsnittet handlar om hur du gör inställningar för e-post för order och orderbekräftelse. Du kan ändra vem som är avsändare för e-postbekräftelse till kund samt vem som ska vara mottagare av nya order. Du kan även utforma e-postmallen och då är det bra om du är bevandrad i HTML eftersom mallarna är skapade med HTML-kod.
För muspekaren över "E-handel" i den svarta verktygslisten i överkant.
Klicka på "E-post-mallar" i menyn som fälls ut.
Du kommer nu till översiktssidan för e-postmallar. Här kan du administrera befintliga eller skapa nya.
Klicka på "Ny e-post" för att skapa ny eller namnet på en befintlig för att administrera.
Typ
Välj vilken typ av e-postmall du vill skapa:
Order (huvudbutik)
När en kund genomför ett köp i din webbutik skickas en order till ditt företag. Det är denna du skapar om du väljer denna typ.
Orderbekräftelse (kund)
Detta är den orderbekräftelse som skickas till kunden som genomför ett köp i din webbutik.
Order (leverantör)
Om du har drop-shipping, dvs en leverantör ska packa och skicka ordern, så väljer du denna typ. På produktnivå väljer du sedan vilket företag som är leverantör så att rätt order för rätt produkt går till rätt leverantör. (Du måste också skapa leverantörer under "Användare -> Företag" Order (butik/lager)
Om ordern ska skickas till en viss butik eller ett visst lager så väljer du denna typ. På produktnivå väljer sedan vilken butik/lager som ska vara mottagare av ordern så att rätt order för rätt produkt går till rätt butik. (Du måste också skapa butik/lager under "Användare -> Företag".
Namn
Namnge e-postmallen. Namnet är internt
Avsändare e-post
Fyll i den e-postadress som ska vara avsändare av ordern/orderbekräftelsen. T.ex order@dindomän.se
Svara-till e-post
Om du vill att mottagarna av e-posten ska svara till en annan e-postadress än den som är avsändare så fyller du i den adressen här
Mottagare e-post
Du anger endast en e-postadress om det är enbart 1 mottagare av ordern, dvs om du valt typ "Order" (huvudbutik) Vill du att ordern ska skickas till flera mottagare? Fyll du i e-postadresser med ett kommatecken som separerare. Ex: order@dindomän.se, info@dindomän.se osv.
Om det är en orderbekräftelse som ska gå till kund så behöver du inte fylla i något. Bekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angav vid köp.
Du behöver inte heller ange något om det ska gå till en butik/lager eller leverantör eftersom du på produkten anger vem som är leverantör eller butik och ordern skickas till den e-postadress som du angett för leverantören/butiken när du skapade dessa under Företag
Ämne
Det du skriver här kommer att stå på ämnesraden för e-posten som går till mottagaren för ordern/orderbekräftelsen
Innehåll
Här skriver du in den text/information som ska utforma ordern/orderbekräftelsen. Texten ska skrivas som HTML och vissa viktiga taggar måste finns med för att den ska skickas med rätt information gällande köpet
Standard e-post för denna typ
Om detta ska vara standard-e-post för denna typ av e-postmallar så kryssar du i rutan. Då behöver du inte tänka på att manuellt skicka ordern/orderbekräftelsen utan det sker med automatik
Aktiv
Kryssa i rutan för att aktivera e-postmallen så att den går att använda
Översättningar
Om du använder Internationalisering/språk så kan du översätta denna e-postmall. Klicka på "Översättningar" i menyn till vänster. De språk som är aktiverade blir då tillgängliga för översättning.
Spara
Det finns en standard text för order till huvudbutik samt orderbekräftelse till kund som redan är skapad. Denna kan du ändra. Du bör dock ha lite kunskaper i HTML kod.
Order till leverantör | butik/lager
Om du har drop-shipping eller vill skicka ordern till en viss butik eller ett lager så anger du rätt typ för detta när du skapar e-postmallen.
Därefter skapar du leverantören under Företag. Du hittar dit genom att föra muspekaren över "Användare" i den svarta verktygsmenyn.
Därefter letar du upp produkten, under fliken "E-handel", som ska packas och skickas av en leverantör eller en viss butik. När du befinner dig i produktadministrationen så klickar du på "Övrigt" i menyn till vänster. Där kan du välja rätt leverantör.
Skicka orderbekräftelse på nytt till kund
Detta gör du på den specifika ordern. För muspekaren över "E-handel" och klicka på "Order". Leta upp den order som ska skickas igen och klicka på den. Där hittar du en knapp där du kan skicka orderbekräftelsen på nytt till kunden.
Förhandsvisning
För att se hur orderbekräftelsen ser ut så klickar du på Förhandsvisning.
E-postmall för feedback.
Skapa en e-postmall för att få möjlighet att skicka ett e-postmeddelande med feedback till de kun
Här beskriver vi hur du skapar en e-postmall offert.
Har du möjlighet att skapa offerter och skicka till kunderna? Då bör du även ha e-postmallar som
E-postmall för orderstatus.
När du ändrar status på en order till att produkter har skickats eller att produkter finns att hä
Meddelandemallar för order.
Vill du skicka ett e-postmeddelande till en viss kund? Du kan göra det när du befinner dig på kun
Då kan du kontakta oss direkt på supporten. Vi är glada att hjälpa till och se till att ditt arbete med plattformen går enkelt.
Välkommen att kontakta oss!
Trygg Drift avtal
Supporttjänsten omfattar e-brev och telefon gällande handhavande och administration av SiteSmart webbtjänst. Support gäller under avtalets giltighetstid för de personer hos Kontohavaren som genomgått introduktion i SiteSmart webbtjänst och innehar administrativa rättigheter till densamma.
SiteSmart en del av
Copyright © SiteSmart | Sitemap | Villkor & Policys | Cookies
Vi lever som vi lär. Supportsidan är byggd på och drivs med e-handelsplattformen Sitesmart